Konu: Uzmanlar: 2008-ÖSS soruları çok kolay değildi Perş. Haz. 26, 2008 9:46 am
2008-ÖSS sorularını değerlendiren Uğur Dershaneleri Rehberlik birimi, soruların 2007-ÖSS´dekilerden kolay olmadığını belirlediler. Uzmanlar, Fizik bölümünde müfredatta olmayan kavrama yer verildiğini, genelde ise çeldiricilerin güçlü olduğunu bildirdiler. Sınav sorularına bakıldığında; Felsefe Grubu; o 2007-ÖSS sorularına benzer nitelikte olduğu, o Müfredat dışı soru olmadığı, o Sorularda hata olmadığı, o Psikoloji -Sosyoloji-Mantık direk bilgi gerektiriyor, bilgi olmadan yorumla çözülemeyeceği, o Felsefe sorularının yorum ağırlıklı temel bilgi gerektirdiği, o Soruların çözümünün 2007-ÖSS´ye göre daha fazla zaman gerektirdiği, o Soruların çeldiricilerinin çok güçlü olduğu, o 2007-ÖSS´ye göre daha zorlayıcı sorular yer aldığı görülmüştür Kimya o Müfredat dışı soru olmadığı, o 2007-ÖSS´ye göre 1.bölüm daha zor, 2.bölüm daha paralel nitelik taşıdığı, o Hatalı soru olmadığı, o Kimyasal dengeden soru beklenirken (müfredatta olmasına rağmen) çıkmadığı görülmüştür. Biyoloji o Müfredat dışı soru yok, bir soruda kullanılan terimler müfredatta yok ama açıklaması yapılmış, yabancı özel okulların müfredatında var. o Sorular bilgiyi kullanma ağırlıklı, bilme ve uygulama tarzı sorular var o 2007 ile benzer ve zorluk dereceleri aynı, o Birkaç soruda çeldiriciler çok güçlü, o Detaylı bilgi önemsenmiştir, alt kısımlarından daha çok soru çıkmıştır. o 2. Bölüm deneye değil, kısa ve direk bilgiye dayalı sorulardan oluşmuş, o 2.bölümde bakteri sorusu ayırt edici olabilir. Türkçe o Müfredata uygun, o Dilbilgisi soruları artmış, 6 tane soru yer almaktadır. o 2007-ÖSS´ye göre daha anlamaya ve bilmeye dayalı sorulardan oluşmaktadır. o Anlatım bozukluğu ile ilk kez 1 soru çıkmış, daha önceki yıllarda daha fazla soru sorulurdu,
Edebiyat o Söz sanatı sorusu sorulmamıştır, o Sorular bilgi ağırlıklı, o Roman kahramanlarını çağrıştıran gerektiren soru var, bu da okumaya teşvik amacını taşımaktadır. Tarih o Müfredata uygun sorular yöneltilmiş, o Herhangi bir bilimsel hata yok o Dil anlatım iyi, o 1.bölüm soruları 2. Bölüm sorularına yakın, 1.bölüm paragraf yorum şeklinde sorulurken 2. Bölüm gibi bilgi isteyen sorular sorulmuş o Kavram bilgisine yakın. Yeni bilgi içerikli farklı sorular ortaya çıkmış, o 2007-ÖSS ile zorluk derecesi açısından aynı gibi duruyor o 2.bölüm çok seçici ve zor sorulardan oluşmuştur. Fizik o Müfredata uygun, o Soruların dağılımı homojen değil, konulara göre eşit dağıtılmamış, o "Açısal ivme" kavramı ile ilgili soru çok zor sorulmuş, o Bir soru oldukça karmaşık ve seçici, o 2007-ÖSS´ye göre 1.bölüm daha zor 2.bölüm biraz daha zor o 2.bölüm soru dağılımı homojen değildir, o Seçenekler ve çeldiriciler daha güçlü, fizik testi sınavın belirleyicisi olmuş, çok rahat hata yapılabilinir tarzda sorular bulunmakta, o Müfredatta olmayan kavram (açısal ivme) kullanılmıştır, ancak çizgisel ivme bilindiğinden yorumla bu soru çözülebilinir
Coğrafya o Müfredata uygun sorular sorulmuştur, o Bir soru çok seçici ve zor olarak görünmekte, o Yeni müfredatın yansımaları ve ışıkları görülüyor o Yer şekilleri sorusu yok, ancak yer şekillerinin etkileri sorgulanmış o Sorular 2007-ÖSS´den zor değildi, Matematik 1 o 2007-ÖSS ile aynı zorluktaydı, o Sayı kavramı ve yoruma dayalı sorular sorulmuştu, Matematik 2 o Tamamen bilgi gerektiren sorular var ancak detay bilgi 3 soruda var, bunlar da öğrencileri zorlayabilir o Sınavın belirleyici testi olabilir.
Geometri o Bir bütünü bölme, iki niceli bir biri cinsinden ifade edebilme ve temel geometrik kavramların sorgulandığı bir test o 2007 ile aynı, Zorluk derecesi benzer o Hatalı soru yok SONUÇ OLARAK 2007 ye göre zor değil, Müfredat dışı soru yok, Sayısalda fizik testleri , EA´da ve sayısalda mat-2 testi, Sözel grupta ise tarih-2 bölümü öğrencileri zorlayacak testler olacaktır. Sınav sonucunda soruların tamamını yapacak öğrenci olacağını düşünmüyoruz. Kamuoyunda söylendiği gibi ÖSS kolay bir sınav olmamıştır. Ancak özellikle de zorlaştırılmış değildir. Öncelikle yükseköğretim konusunda ülkemizin içinde bulunduğu süreci doğru algılamalıyız. Öğrenci sayımız çok fazla, ama bu öğrencilere sağladığımız kontenjanlar oldukça sınırlıdır. Böyle olunca da yapılması gereken öğrencileri sıralamak ve sıralamayı adil ve tarafsız yapmaktır. Eğer amacımız fazla öğrenciyi az olan kontenjanlara adil dağıtmak ise mevcut ÖSS bunu son derece adil yapmaktadır. Ancak yıllarca sınav sisteminde değişimler yaptık. Tek sınavı ikiye çıkardık sonra tekrar teke düşürdük, sonra yeniden ikiye çıkardık. Peki, bu işlemleri hangi bilimsel kriterlere göre yaptık. Nasıl bir araştırma sonucunda bu düzenlemeleri yaptık. Yoksa toplantı odalarında birileri daha iyi olur dediği için mi yaptık bu düzenlemeleri. Amacımız öğrencilerimizi sıralamak değil de başarılarını, öğrenme durumlarını sorgulama ise yapmamız gereken daha bilimsel ve daha kapsamlı sistemler getirmek olacaktır. Ancak unutmamalıyız ki öncelikle yapılması gereken liseler arasında ki düzey ve başarı farklılıklarını eşitlemektir. Eşit olmayanların katıldığı bir sınavda adil bir sonuç almamız mümkün değildir. Ülkemiz de üniversite sayısı çok artsa her öğrenciye yetecek kadar kontenjan olsa bile sınavlar olacaktır. Çünkü dünyanın bütün gelişmiş ülkelerinde üniversitelere kimse elini kolunu sallayarak giremiyor. ABD´de olduğu gibi Harvard ile daha küçük üniversiteler arasındaki kalite farkları öğrencinin Harvard´a girmek için birçok seçme kriterine ve sınava girmesini gerektirmektedir. Daha iyi bir üniversiteye girebilmek için öğrenciler mutlaka yarışacaklardır. Dolayısıyla tartışılması gereken sınavın varlığı değil adilliği ve hakkaniyetidir. Yeni getirilmek istenen sınav sisteminden önce; 1- Yükseköğretimin kalite sorunu 2- Liselerin arasındaki eşitsizlikler 3- Öğrencilerin doğru kariyer yönlendirmesi 4- Meslek yüksek okullarının arttırılması Sorunlarının çözümlenmesi gerekmektedir. Aksi takdirde ÖSS zaten mevcut duruma cevap verebilmektedir. Sistemlerin iyi incelenip bütün sorunlara cevap verebilmesi noktasında yapılacak değişiklikleri desteklemekteyiz. Uğur Dershaneleri
TÜRKÇE Alışılmışın dışında bir soru tipi yoktur. Dilbilgisi, terimler de kullanılarak genel olarak yoklanmış (6 soru). Anlatım bozukluğundan bir soru sorulmuş. Sorularda kullanılan metinlerin genellikle kısa tutulduğu görülüyor. 14. soruda "E" seçeneği tartışma yaratır. Verilen parçanın 5. cümlesinde, "oysa" ve "ancak" sözcükleri "bağlaç" olarak düşünülmüş. Buradaki "ancak"ın "edat" olduğu ileri sürülebilir; çünkü bu sözcük, verilen cümlede "ama" değil, "sadece" anlamına ya-kındır. EDEBİYAT Müfredata uygun, ama ayrıntılı bilgi gerektiren hemen her konudan soru sorulmuş. Anonim halk edebiyatının ağırlık verilmiş. Divan edebiyatı genel olarak yoklanmış. Cumhuriyet dönemiyle ilgili hemen her bilgi yoklanmış. Fen Bilimleri Merkezi Dershanesi Türkçe-Edebiyat Bölüm Başkanları Lalezar AKAR - Hüseyin ALTUNYA TARİH Tarih soruları geçmiş yıllardaki sorulara göre daha zor. Birinci bölüm soruları genellikle yorum, kıyas ve kavramaya yönelik sorular olması gerekirken, doğrudan bilgi gerektiren sorular sorulmuş. Birinci bölüm 4. sorusu tartışmaya açık bir soru. Osmanlı ekonomisinin bozulması ve merkezi otoritesinin zayıflaması tımarlı sipahi sayısının azalmasına neden olabileceği gibi, vergi miktarının azalmasına da neden olur yani iki yanıt ta doğru sayılabilir. Birinci bölümdeki tarih soruları beklenildiği gibi bilgiyi ölçmeye dayalı sorular. Fen Bilimleri Merkezi Dershanesi Tarih Bölüm Başkanı Ekber ZEKİOĞULLARI FİZİK Genel olarak soruların zorluk düzeyi her zamanki gibidir. Yani olması gerektiği kadar zor soru ve kolay dengesi sağlanmıştır. Sorular öğrencileri ayırt edebilmek için uygundur. Fen Bilimleri Testi´nin 2. bölümündeki 4. soru tartışmalıdır. Fen Bilimleri Merkezi Dershanesi Fizik Bölüm Başkanları Canip MENGÜL BİYOLOJİ Biyoloji soruları hem Fen 1 hem Fen 2 testinde temel biyoloji bilgisi isteyen sorular. Sorularda istenilen bilgiler oldukça net. Çelişkili soru yok. Oldukça rahat sorular. Fen Bilimleri Merkezi Dershanesi Biyoloji Bölüm Başkanı Gülümser AVCI FELSEFE 1. bölüm Felsefe soruları fazla zor değil. Ancak bu sene "Bilgi Felsefesinden" daha çok soru sorulmuş ama her zaman soruları bir olan Siyaset felsefesinden hiç soru yok. Sorular yapı ve kurgu bakımından geçmiş yılların soruları gibi. 2. bölüm Ed - Sos Psikoloji Psikoloji soruları ünitelere dengeli bir şekilde dağıtılmış durumda. Sürpriz ya da çok zor soru yok. 3. bölüm Sosyoloji - Mantık Sosyoloji soruları felsefe ve psikoloji sorularına göre çok daha zor. Mantık soruları ise öğrencinin bilgisini kullanması gereken sözel öğrenci için seçiciliği olan sorulardır. Fen Bilimleri Merkezi Dershanesi Felsefe Grubu Bölüm Başkanı Birsen ASLANKARA 2008 ÖSS GEOMETRİ SORULARI Tamamen lise müfredatına uygun, bilgi ağırlıklı sorular hazırlanmış. ÖSS´ye iyi hazırlanan bir öğrencinin yapabileceği sorulardır. Sorular bilgi ağırlıklı ve zor olarak nitelenebilir. Geometriyle ilgili alan bilgisi gerektirmektedir. 2008 ÖSS MATEMATİK SORULARI Sorular müfredata uygun ve konular taranarak hazırlanmış sorulardan oluşmaktadır. Soruların bir kısmı alışılagelmiş soru tipleri olmasına rağmen, bir kısmı da yeni tipte ve fazla rastlanmayan soru tipleri olarak tespit edilmiştir. Konulara iyi çalışan ve iyi hazırlanan öğrencilerin zorlanmayacağı soru tipleridir. Beklendiği kadar kolay sorular değildir. 2008 ÖSS KİMYA SORULARI Birinci bölüm tüm öğrencilerin zorlanmadan yapabilecekleri nitelikteki sorulardan oluşmuştur. İkinci bölüm, iyi hazırlanmış öğrencilerin çok rahat çözebilecekleri sorulardan oluşmuştur. 2008 ÖSS COĞRAFYA SORULARI Sınavın Edebiyat-Sosyal ve Sosyal-2 adı verilen bölümlerinde ülkelerle ilgili sorular orta zorluktadır. Sosyal-1´deki Coğrafya soruları bilgiye dayalı ve beklenenden farklı tipte sorulardan oluşmaktadır. Fen Bilimleri Merkezi Dershaneleri ÖSS Rehberlik Birimi Genel Koordinatörü 2008 ÖSS´NİN DEĞERLENDİRİLMESİ 2008 ÖSS sorularını iki açıdan değerlendirmek istiyorum. Birincisi sınava giren üniversite adaylarının gözüyle, ikincisi ise ders öğretmenlerinin gözüyle. Sınava giren üniversite adaylarına kulak verelim. Hakan Gökçe Kendimi inanılmaz rahatlamış hissediyorum. Özellikle Mat-2 sorularının zor olduğunu düşünüyorum. Geçen yılki sorular sanki daha kolaydı. Burak Çakıcı Şu anda herhangi bir şey hissetmiyorum. Ne hissetmem gerektiğinden emin değilim. Sorular söylenildiği gibi çok kolay değildi. Mat-1 ve Mat-2 testleri zordu. Öğrenciler soruları zor bulmuşlar. Geçen yıla göre Mat-1 ve Mat-2 testlerinin daha zor, Fen-1 ve Fen-2 testlerinin ise daha kolay olduğu yorumunu yaptılar. Tarih sorularından 1. bölümdeki soruların yoruma dayalı olması gerektiğini ancak bilgi içerikli çok soru olduğunu söylediler. Bölüm başkanlarımızla görüştüğümüzde ise öğrencilerle hemen hemen aynı düşünceleri paylaştıklarını gördük. Geometri sorularının tamamen bilgiye dayalı olduğu, Sos-1 testinde yer alan 4. tarih sorusunun çift doğru cevaplı olduğu dolayısı ile iptal edilmesi gerektiğini Tarih Bölüm Başkanımız Ekber Zekioğulları bize iletti. Sanıyorum önümüzdeki hafta içinde yazılı ve görsel medyada bu konu sıklıkla yer alacaktır. Bunun dışında diğer testlerde herhangi bir problem görülmüyor. Sonuç olarak söylenildiği ve beklenildiği gibi bir sınav olmadı. Seçici soruların olduğu bir sınav yaşadık. Sonuçlarını hep beraber 15 Temmuz gibi göreceğiz. Üniversite adayları sınavları nasıl geçerse geçsin 15 Temmuz´a kadar özgürlüğün ve boşluğun tadını çıkarsınlar, kendilerine iyi tatiller diliyorum.